Zajímavé kazuistiky
Při osteoporóze jsou účinné různé formy solí kalcia
Soli kalcia – kalciumfosfáty a kalciumkarbonáty – jsou při podpoře stavby kostí u žen s osteoporózou stejně účinné. Závěry poměrně nedávné studie byly publikovány v květnu tohoto roku v odborném periodiku American Journal of Clinical Nutrition.
Kalcium patří k základní podpůrné léčbě osteoporózy. Relativní účinnost různých kalciových solí k těmto účelům však byla nejasná a mnoho starších žen s osteoporózou mělo současně příjem fosforu dokonce pod 70 % doporučených dávek.
Lékaři testovali hypotézu, že kalciumfosfátové doplňky by mohly lépe podporovat nárůst kostní hmoty u osteoporotických pacientů než kalciumkarbonát. Studie byla zacílená specificky na ženy s nižším příjmem fosforu, než je průměr pro jejich věk. Jednalo se o randomizovanou zaslepenou studii, kdy každý účastník užíval 1 800 mg kalcia denně buď ve formě kalciumkarbonátu (106 žen), nebo kalciumfosfátu (105 žen) a dále teriparatid v dávce 20 mg denně v subkutánní injekci a vitamín D3 v dávce 1 000 IU denně perorálně.
Ve 3, 6 a 12 měsících došlo k nárůstu BMD v kyčli a páteři, ale nebyly zaznamenány žádné signifikantní rozdíly mezi oběma skupinami. Ani v jedné skupině se nezměnily koncentrace sérového kalcia, ale došlo k vzestupu koncentrace kalcia v moči, a to o 41 % ve skupině léčené kalciumkarbonátem a o 64 % ve skupině léčené kalciumfosfátem. Rozdíly mezi oběma skupinami nebyly statisticky signifikantní.
Koncentrace sérového kalcia vzrostly o 8 % ve skupině léčené kalciumkarbonátem a o 5 % ve skupině druhé a tyto malé nárůsty se mezi oběma skupinami statisticky nelišily. Co se týče sérového kreatininu, zde koncentrace vzrostla o 6,25 % ve skupině léčené kalciumkarbonátem, ale ve druhé skupině ke změně nedošlo.
Markery kostní resorpce v průběhu 12 měsíců léčby signifikantně vzrostly, ale tento vzestup se u jednotlivých forem terapie nelišil. K léčbě nebyly vázány žádné závažné nežádoucí účinky ani nedošlo ke vzniku nových zlomenin.
A co doporučují lékaři? Podle nich jsou nejlepším zdrojem kalcia mléčné produkty, a to nejen kvůli přísunu Ca a P, ale také vitamínu D, vitamínu K, Mg a proteinů vysoké kvality. Co se týče doplňků stravy, kalciumkarbonát i trikalciumfosfát se zdají oba být podobné účinnosti ve vztahu k podpoře stavby kostí. Fosfátové soli mohou být vhodnější u pacientů s omezeným příjmem fosforu.
(pes)
Zdroj: Am J Clin Nutr 2010; 92: 101–105; doi: 10.3945/ajcn.2009.29085
