Přeskočit navigaci Úvodní stránka O projektu Redakční rada Kontakt Informace pro média Napsali o nás RSS
 
Přeskočit navigaci
 

Osteo novinky

Ibandronát nezvyšuje riziko vzniku atriální fibrilace

Ibandronát nezvyšuje riziko vzniku atriální fibrilace Celkem tři studie popsaly nárůst incidence atriální fibrilace ve spojitosti s užíváním bisfosfonátů. Studie HORIZON (Zoledronic Acid Once Yearly) PFT (Pivotal Fracture Trial) byla tříletá randomizovaná studie zahrnující celkem 7 765 pacientek s postmenopauzální osteoporózou. Z nich pak bylo 3 889 léčeno kyselinou zolendronovou. Aplikace kyseliny zolendronové jednou ročně byla spojena se signifikantně vyšší incidencí atriální fibrilace (AF), což bylo klasifikováno jako závažný nežádoucí účinek, a to statisticky významně častěji ve srovnání s placebem (50 vs. 20 pacientů, 1,3 % vs. 0,5 %). To vše navzdory podobné celkové incidenci AF klasifikované jako vedlejší účinek u obou skupin (94 vs. 73 pacientů, 2,4 % vs. 1,9 %).

Ve studii HORIZON bylo zaznamenáno 39 úmrtí (1,0 %) z kardiovaskulárních příčin u pacientů léčených kyselinou zolendronovou a 33 úmrtí (0,9 %) u pacientů, kteří dostávali placebo. Úmrtí na mrtvici bylo popsáno u 20 pacientů (0,5 %) léčených kyselinou zolendronovou a u 11 pacientů (0,3 %) léčených placebem.

V populační studii případů a kontrol se 719 pacienty s AF a 966 kontrolními subjekty bylo užívání alendronátu u pacientů s epizodou AF popisováno častěji než u kontrol (6,5 % vs. 4,1 %). Vyšší riziko AF bylo navíc popsáno častěji u těch pacientů, kteří dostali minimálně dva předpisy na alendronát, než u pacientů, kteří bisfosfonáty nikdy nedostávali.

V populační kohortové studii s více než 30 000 pacienty s frakturami bylo zase publikováno, že pacienti užívající perorální bisfosfonáty mají mírně zvýšené riziko AF. Autoři však uzavírají, že riziko klesá u dlouhodobého užívání a může být spojeno s již existující predispozicí pacientů ke kardiovaskulárním příhodám.

Aktuálně je povolená dávka ibandronátu 150 mg měsíčně p. o. a 3 mg čtvrtletně i. v. a obě se ukázaly jako bezpečné a dobře tolerované. Cílem současné studie bylo určit incidenci nežádoucích účinků nebo závažných nežádoucích účinků charakteru AF ve studiích s ibandronátem a zhodnotit, zda zvyšující se dávka či trvání léčby má na incidenci AF vliv.

Analýza zahrnovala 6 830 pacientů léčených ibandronátem a 1 924 kontrol léčených placebem. Incidence AF byla u obou skupin srovnatelná. Nebyl zaznamenán žádný nárůst incidence AF jako nežádoucího nebo závažného nežádoucího účinku se zvyšující se dávkou perorálního či intravenózního ibandronátu. Při zvyšující se délce trvání léčby ibandronátem nebyl nárůst incidence AF rovněž pozorován.

(pes)

Zdroj: International Journal of Clinical Practice, Volume 64, Issue 6 (p821–826).


archiv

Osteoporosis Clinical Updates

 

Vztah mezi sérovou hladinou vitaminu D a kostní minerální denzitou Vztah mezi sérovou hladinou vitaminu D a kostní minerální denzitou

Studie u zdravých mužů a žen ukázala, že hypovitaminóza D je faktorem spoluurčujícím maximum kostní hmoty (PBM) dosažené během života i rizikovým faktorem pro vznik osteoporózy u mužů i žen po 50. roce věku.

Podávání vitaminu D při léčbě osteoporózy spolu s kalciem a léky ovlivňujícími metabolismus kostí je zavedenou praxí. Není ale zcela prozkoumán účinek vitaminu D na kostní minerální denzitu (BMD) v průběhu života.

V Saúdské Arábii proběhla v roce 2008 průřezová studie, která hodnotila vztah mezi sérovou hladinou 25-hydroxycholekalciferolu (kalcidiolu) a BMD u 400 zdravých mužů a žen z věkové skupiny s PBM a z věkové skupiny od 50 let. Byla stanovena hladina kalcidiolu a pomocí duální rentgenové absorpciometrie byla určena BMD v proximálním femuru a bederní páteři. Pacienti byli rozděleni podle věku, pohlaví a hladiny kalcidiolu.

Spustit