Přeskočit navigaci Úvodní stránka O projektu Redakční rada Kontakt Informace pro média Napsali o nás RSS
 
Přeskočit navigaci
 

Osteo novinky

Dávkování ibandronátu a riziko fraktur

Dávkování ibandronátu a riziko fraktur Terapeutické možnosti a dávkovací schémata u pacientek s postmenopauzální osteoporózou se stále rozšiřují. Asi nejčastěji používanou skupinou přípravků jsou bisfosfonáty, u nichž studie prokázaly snížení rizika vzniku fraktur při denním užívání jejich perorálních forem.

Na druhou stranu existují i studie věnující se vhodnějšímu, intermitentnímu podávání. Dávky ibandronátu 150 mg měsíčně perorálně a 3 mg čtvrtletně nitrožilně vedou k většímu vzestupu kostní minerální denzity (BMD) než denní perorální dávky 2,5 mg. A následující metaanalýza hodnotí, zda tyto dávky redukují také riziko vzniku zlomenin ve srovnání s placebem.

Jednalo se o metaanalýzu čtyř klíčových klinických studií s ibandronátem, která hodnotila účinky rozdílných dávek a ACE (= annual cumulative exposure, roční kumulativní expozice) ibandronátu na riziko vzniku fraktur a změny BMD u celkem 8710 žen s postmenopauzální osteoporózou ve věku mezi 55 a 80 lety. Dvě studie byly provedeny s perorální medikací (BONE, Boniva Osteoporosis Trial in North America and Europe a MOBILE, Monthly Oral Ibandronate in Ladies) a dvě s intravenózní aplikací (IV Fracture Prevention Study a DIVA, Dosing Intravenous Administration).

Expozice účinné látce podle hodnoty ACE byla rozdělena do 3 skupin:

  • nízká (2–4 mg ibandronátu),
  • střední (5,5–7,2 mg), zahrnující schválenou denní dávku 2,5 mg,
  • a vysoká (nad 10,8 mg), zahrnující dávky 150 mg měsíčně perorálně a 3 mg intravenózně čtvrtletně.

Popisovaná studie je první, která demonstruje pokles relativního rizika nonvertebrálních fraktur (hodnoceno na 6 místech – kalvikula, humerus, zápěstí, pánev, kyčel a dolní končetiny) a klinických fraktur za předpokladu, že perorální ibandronát nebyl k léčbě postmenopauzální osteoporózy podáván denně. V této metaanalýze bylo podávání ibandronátu 150 mg měsíčně perorálně a 3 mg čtvrtletně intravenózně spojeno se signifikantním poklesem rizika vzniku 6 hlavních nonvertebrálních zlomenin, všech nonvertebrálních zlomenin a klinických fraktur.

Tyto výsledky tedy napovídají, že vyšší dávky ibandronátu vedou k poklesu rizika všech fraktur, a to ve srovnání s placebem.

(pes)

Zdroj:
Postgraduate Medicine 2009;121(4). doi: 10.3810/pgm.2009.07.2029.
Curr Med Res Opin 2008;24(1):237–245.


archiv

Osteoporosis Clinical Updates

 

Při osteoporóze jsou účinné různé formy solí kalcia Při osteoporóze jsou účinné různé formy solí kalcia

Soli kalcia – kalciumfosfáty a kalciumkarbonáty – jsou při podpoře stavby kostí u žen s osteoporózou stejně účinné. Závěry poměrně nedávné studie byly publikovány v květnu tohoto roku v odborném periodiku American Journal of Clinical Nutrition.

Kalcium patří k základní podpůrné léčbě osteoporózy. Relativní účinnost různých kalciových solí k těmto účelům však byla nejasná a mnoho starších žen s osteoporózou mělo současně příjem fosforu dokonce pod 70 % doporučených dávek.

Spustit