Clinical Updates
Denní přísun sójy může vést ke snížení kostní ztráty u zdravých postmenopauzálních žen
Denní suplementace sójových izoflavonů může redukovat celotělovou kostní ztrátu u zdravých žen v menopauze, avšak bez zpomalení kostní ztráty v obvyklých místech zlomenin. Tento závěr vyplývá z dvouleté multicentrické randomizované dvojitě zaslepené placebem kontrolované klinické studie, jejíž výsledky byly publikovány letos v září.
Izoflavony jsou přirozeně se vyskytující rostlinné estrogeny, které jsou v sóji hojně obsažené. Ačkoliv údajně chrání před kostní ztrátou, jejich účinnost v prevenci osteoporózy u postmenopauzálních žen zůstává kontroverzní. Cílem zmíněné studie tedy bylo prověřit efekt sójových izoflavonů na zdraví kostí.
Do studie bylo zahrnuto celkem 403 postmenopauzálních žen, které byly randomizovány do několika skupin. Dostávaly denní suplementaci v dávce 80 mg (135 žen) nebo 120 mg (146 žen) hypokotylaglykonu izoflavonů sójy nebo placebo spolu se 400 mg kalcia a 400 IU vitamínu D (135 žen). Následně bylo provedeno roční zhodnocení celotělové a regionální kostní minerální denzity (BMD, bone mineral density), obsahu kostního minerálu (BMC, bone mineral content), T-skóre a změn biochemických markerů kostního metabolismu v séru. Zde byl hodnocen konkrétně osteokalcin, ALP a NTx.
Ve srovnání s placebem byl ve skupině, která dostávala 120 mg sójových izoflavonů, zastižen signifikantně menší pokles celotělové BMD po jednom roce i po dvou letech léčby. Tato skupina měla rovněž menší poklesy T-skóre po jednom roce, ale již ne po dvou letech léčby. Zdá se, že ani 80 mg, ani 120 mg isoflavonů ze sóji denně nemělo ve srovnání s placebem účinek na změny regionální BMD, BMC, T-skóre nebo biochemických markerů kostního metabolismu.
Denní přísun 120 mg hypokotylizoflavonů sóji tedy redukuje celotělovou kostní ztrátu, ale nevede ke zpomalení kostní ztráty na místech obvykle lokalizovaných zlomenin.
(pes)
Zdroj.: Am J Clin Nutr., 2009 Nov; 90 (5): 1433–9. Epub 2009 Sep 16
